• WAT
  • WIE
  • WERKWIJZE
  • BLOG
  • CONTACT
  • ← Terug naar het blog overzicht

    Zo kom je van je vreetbuien af

    23 May 2016   |    Zelfvertrouwen, Innerlijke wijsheid, Persoonlijk verhaal, Vitaliteit

    Heb jij ook vreetbuien? Vind je dat je te vaak vreetbuien hebt? Eet je wel gezond, maar lukt het niet af te vallen? En wil jij van je eetbuien af? Dit is mijn verhaal en hetgeen wat geholpen heeft.

    Ik vind het moeilijk om niet toe te geven aan de drang om te eten. Echter stond ik afgelopen week in de winkel en kon ik een spijkerbroek kopen die 3 maten kleiner is dan mijn oude, omdat ik veel minder vreetbuien heb. De rest van de dag liep ik stralend rond en kon niemand mij omver krijgen.

    Mijn verhaal
    Dit is lang anders geweest... Heel wat jaren heb ik de drang gehad om af te vallen, ik was te dik. Maar ik kreeg het niet voor elkaar om af te vallen. Ik heb verschillende gewichtconsultenten gehad en diëten gevolgd; zoals Cambridge, Detoxing, Sonja Bakker, Atkins en meer. Ik viel wel drie keer zo’n 9 kilo af, maar toch slaagde ik erin om weer aan te komen. Vooral de avonden waren voor mij een probleem, dan begon ik te vreten. Rijstwafels met suiker, chocolade, kaas, macaroni en alles wat er maar in de kast was *schaam schaam*.
    Wat gebeurde er met mij als ik een vreetbui had? Ik greep naar eten om niet te voelen. Het gevoel van eenzaamheid, onzekerheid of onbegrip. Als ik een avond gezond gegeten had en moe werd, ging ik eten. Ook als ik stress op het werk had, ging ik eten omdat ik mezelf zielig vond. En dorst verwarde ik met honger.

    Ik schaam me hiervoor. Maar omdat ik weet dat er heel veel mensen last van hebben, deel ik dit om jou te inspireren.

    Wat gebeurd er als je vreetbuien hebt?
    Toegeven aan vreetbuien, waar je je lichaam volstopt met teveel eten, ongezonde suikers, koolhydraten, vetten ets, is een soort mishandelen. Ik heb maar één behoefte en dat is me lekker voelen zonder vreetbuien. Door te evalueren waardoor ik de mist in ga, wordt je er bewust van waarom je eet. Het herkennen van je behoefte en gevoelens maakt jou sterker om niet toe te geven aan een vreetbui en een keuze te maken waar jij je wel goed bij voelt.

    Cirkels
    Zie vreetbuien of gezondeten als een cirkel. Eet je goed, dan voel je je goed en blijf je goed eten. Eet je niet goed, dan voel je je slecht en ga je weer slecht eten. Daarbij komt kijken dat wanneer je een vreetbui hebt, je lichaam heel veel moeite moet doen om al het eten te verwerken waardoor je je moe of depressief kan voelen. Eet je goed, dan krijgt je lichaam de benodigde energie en voel je je energiek en sterk. In mijn blog over circulair denken kun je meer lezen over het mentale aspect van cirkels.

    Vreetbuien expert
    Als vreetbuien expert heb ik veel geleerd. Geloof het of niet, maar jij kan het ook! Ik dacht dat het me nooit zou lukken om van de vreetbuien af te komen en al helemaal niet gedacht dat ik zo vaak zin zou hebben in groenten. Je hoeft me niet te geloven, maar ik beloof het je. Omdat ik weet hoe moeilijk het is… Luister naar je behoefte, waar heeft jouw lichaam behoefte aan? Is dat aandacht, steun of vertrouwen? Maar het kan ook zijn dat je lichaam signalen afgeeft zoals vermoeidheid, onrust, dorst, etcetera.

    Recente Posts

    Categorieen

    IVE Coaching

    IVE is jouw online coach die je inspireet met haar blogs en tips voor meer gezondheid, bewustzijn, success en positiviteit.