• WAT
  • WIE
  • WERKWIJZE
  • BLOG
  • CONTACT
  • ← Terug naar het blog overzicht

    Elke dag chocolade en afvallen

    19 Jan 2016   |    Zelfvertrouwen, Innerlijke wijsheid, Persoonlijk verhaal, Vitaliteit

    Welke stappen kun je zetten om een gezonde levensstijl aan te nemen en tóch chocolade te kunnen eten?

    Afgelopen jaar heb ik een aantal dingen gewijzigd in mijn manier van denken, doen en eten, wat er voor heeft gezorgd dat ik heel veel af hebben kunnen vallen. Uiteindelijk leidde dit er toe dat ik me veel beter ben gaan voelen, zelfzekerder, energieker, vrolijker en vooral rustiger. Dit heeft veel meer waarde dan afvallen. 

    Eens heeft iemand mij gevraagd: ‘waarom zou je niet zorgen voor lichaam waar je jaren mee moet doen?’ Dit heeft mij aan het denken gezet. Vraag het jezelf af, heb jij een gezonde levensstijl? Een gezonde leefstijl kan zorgen dat je afvalt en dat je dit vol kunt houden. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dit echt werkt! Ik houd niet meer van ongezond eten. In tegenstelling tot vroeger wil ik nu heel veel groenten eten. Jij kan het ook, dat geloof ik.

    1. Voeden i.p.v. vullen
    Uit welke overtuiging eet je? Is het om de honger te stillen, oftewel vullen? Of voed jij je lichaam met verschillende voedingsmiddelen. Voeden gaat over de juiste mineralen en voedingsstoffen aan je lichaam te geven om te kunnen leven.

    2. Luister naar je lichaam
    Vaak verwarren we emoties of andere behoeften met eten. Ik vond het moeilijk om voelen als ik dorst had of vermoeid was. Daardoor at ik ’s avonds voor het slapen veel. Of at ik koolhydraten als ik dorst had. Hierdoor krijg je geen bevredigend gevoel en heb je meer behoefte aan eten. Daarnaast vond ik het moeilijk om te voelen, bijvoorbeeld dat ik me alleen of zielig voelde.
    Er kunnen ook andere behoeften verward worden met eten, zoals; troost, flauwte, gezelligheid, verveling. Probeer je zelf aan te leren om te luisteren naar je lichaam, welk signaal geeft je lichaam en waar heb je behoefte aan

    3. Eet veel groenten
    Wij Nederlanders zijn niet gewend om veel groenten en eiwitten te eten. We eten relatief veel koolhydraten. In groenten zitten weinig calorieën en veel mineralen die je energie geven. Je voed hiermee je cellen, hormonen, spieren, mindset en je positieve gevoel. Als je veel groenten eet, moet je lichaam heel hard werken om het te verbranden en verbrand je dus snel lichaamsvet.

    4. Eet meer eiwitten
    Eiwitten zorgen er onder andere voor dat je lang een verzadigd gevoel hebt. Ze stabiliseren je bloedsuikerspiegel. En versnelt het herstel van je spieren en stimuleert de vetverbranding. Het is een onmisbare voedingsstof voor je lichaam.

    5. Eet minder dan je verbrand
    Eet minder calorieën dan je lichaam verbrand, maar nooit minder dan 80%, omdat je dan geen vet verbrand. En hoe meer je sport, hoe meer je kunt eten.
    Mens Health heeft een gemakkelijke test die uitrekent wat je caloriebehoefte per dag is en houdt rekening met de aantal keren dat je sport.

    6. Balanceren met chocolade
    Herken jij de afterdinnerdip? Deze is niet god, want dat betekent dat je te veel gegeten hebt en dat je lichaam dit niet kan verwerken. Je lichaam is moe, alsof energie uit je lijf wordt getrokken. Sommigen verwarren dit proces met honger.
    Ook als je weinig en gezond gegeten hebt, kan je een dip hebben. Daarom eet ik chocolade, want daardoor heb ik geen dip meer. Thee met honing of chocolade balanceren de suikerspiegel in je lichaam. Hierdoor heb je geen hongergevoel of dip meer. Probeer het zelf eens, neem elke dag een stukje chocolade van 85% na het eten. Heb je daarna nog zin in ongezond? Ik geloof dat chocolade goed is voor de mens. We worden er vrolijk van. De smaak van chocolade zorgt voor het aanmaak van endorfine, een hormoon die je een gelukkig gevoel geeft. Daarnaast is ook goed voor je cholesterol en hart. I like!

    7. Wees bewust wat je hormonen je vertellen
    Tijdens de menstruatie, door stress of het eten van suikers kan je een onrustig gevoel ervaren. Dit komt omdat er hormonen doelloos ronddwalen. Vooral stress en suikers zorgen voor dat onrustige gevoel, het activeert namelijk adrenaline. (Adrenaline is nodig om te vechten of vluchten in stressvolle situaties. Het lichaam kan daardoor sneller reageren. Deze hormoon wordt door stress en glucose geactiveerd). Voorbeelden van glucose zijn suikers; zoals teveel koolhydraten of zoete drankjes.
    Doelloos ronddwalende hormonen maken jou minder scherp, waardoor je ongezonde keuzes maak. Maar zorgt er ook voor dat je verbranding lager is, calorieën vast houdt en niet goed kan slapen. Wees daarom bewust in wat je doet en eet.

    8. Beweeg en ontspan
    Oftewel wordt sterk, mentaal en fysiek. Door krachttraining verhoog je je vetverbranding, door cardio verbrand je en yoga maakt jouw diepe spieren sterk. Zoals je net hebt kunnen lezen, is het vermijden van stress ontzettend belangrijk en daarbij kan sporten heel goed helpen. Kies een vorm van beweging wat bij je past, ik fiets graag naar mijn werk omdat mij dit 3 uur per week in de sportschool scheelt. Voor de ander is wandelen, zwemmen of kickboksen fijn.

    9. Heb geen spijt
    Soms komt er dan toch het moment dat je zin hebt in een snack of heel veel eten. Maar daarna voel je je ontzettend slecht? Als je een keuze moet maken, vraag jezelf af hoe je je achteraf zult voelen. Stel je voor je zit in een restaurant, je eten was niet lekker en je gunt jezelf een warme chocomelk met slagroom. Vraag jezelf af hoe je je zult voelen nadat je dit gedronken hebt? Is dit het gevoel wat je wilt hebben? Ja, doe het vooral! Nee? Dan weet je wat te doen…

    Lees ook mijn blog over vreetbuien waar ik dieper in ga op gevoelens die bij vreetbuien komen.

     

    Recente Posts

    Categorieen

    IVE Coaching

    IVE is jouw online coach die je inspireet met haar blogs en tips voor meer gezondheid, bewustzijn, success en positiviteit.